A www.tulipancsoport.hu weboldalunk cookie-kat használ, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk Önnek! Kérjük, engedélyezze a sütiket, az oldal megfelelő működéséhez, és hatékonyabbá tételéhez.

Süti beállítások Adatvédelmi tájékoztató

Az alábbiakban szabályozhatja a sütiket:

Funkcionális sütik
Ezek a cookie-k növelik az oldal funkcionalitását azáltal, hogy néhány információt tárolnak az Ön beállításairól. Ilyen például a weboldalon kitöltött adatok megőrzése.

Statisztikai sütik
Ezek a cookie-k segítenek bennünket abban, hogy értékeljük weboldalunk teljesítményét, fejlesszük a tapasztalatok alapján az Ön felhasználói élményét.

Közösségi média és marketing sütik
Az Ön böngészési szokásaira, érdeklődési körére vonatkozó adatokat gyűjtő - jellemzően harmadik féltől származó – sütik, amelyek a személyre szabott reklámok megjelenítését teszik lehetővé.

Tájékoztatjuk, hogy a választás eltárolásához egy cookie-t kell használnunk, hogy kegközelebb is emékezzünk, ha ebben a böngészőben nyitja meg weboldalunkat.

Részletek a Cookie-k kezeléséről...

Kötelező mesék, minden oviba készülő kisgyermeknek! Kötelező mesék, iskolakezdéshez is! (keményborítósak) Mesekönyvek ovisokról!
Menü A Tulipán Csoport
0

Kosár

A kosara üres

📘 17. Dolly és a cumi

A mese röviden: Dolly egy régi cumiját hozza be az óvodába, és alvásidőben újra használni kezdi. Hamarosan a cumizás játékosan terjed a csoportban: Patrik, Kata, Klára, sőt még Márky és Tamás is bekapcsolódnak. Az óvónéni egy kreatív megoldással – a varázszsebébe gyűjtött rágcsák „elvarázsolásával” – segít megszüntetni ezt a visszaeső, kisbabás szokást.

🎯 Fejlődési fókuszpontok

  • Szokások elengedése – az óvodáskorhoz nem illő viselkedések felismerése
  • Utánzás és közösségi mintakövetés – kortárshatások kezelése
  • Szabályok elfogadása – következmények tudatosítása játékos módon
  • Szimbolikus játék – szerepjátékok hatása a szokásformálásra

🔍 Pszichológiai elemzés

A mese kiváló példája annak, hogyan alakulnak ki óvodás közösségben közös szokások és hogyan terjedhetnek el akár nem kívánatos viselkedések is, mint például a cumizás visszatérése. A történet rávilágít arra, hogy a gyerekek könnyen azonosulnak egymás viselkedésével, és az utánzás természetes módon történik, különösen, ha az egy játékos, szerepjátékos keretben jelenik meg. A bölcsis játék és a rágcsálás azonban az óvónő számára figyelmeztető jel, hogy visszacsúszás történik a korábbi életkori szintre.

Az óvónéni válasza – a varázszseb segítségével – egyszerre humoros, játékos és pedagógiailag rendkívül hatékony. A gyermekek nem eltiltva, hanem aktív részvétel és élményszerű tapasztalás révén döntenek úgy, hogy már nincs szükségük a cumira. A „megízesített” cumik negatív élménnyé válnak, így segítve a szokás elhagyását.

A történet azt az üzenetet közvetíti, hogy minden gyermeknek lehetnek visszaesései, de a közösség és a gondoskodó felnőttek támogatásával ezek könnyedén kezelhetők. Az utolsó jelenet – amikor Patrik málnaszörpös tollat ad az óvónéninek – megmutatja, hogy a gyerekek nemcsak követik, de vissza is tükrözik a felnőttek mintáit.

💼 Szülőknek szóló üzenet

Ez a mese lehetőséget nyújt arra, hogy beszélgessünk a szokásokról, azok elhagyásáról és a közösségi hatások szerepéről. Ha gyermeked újra elővesz egy kisbabás viselkedést (pl. cumizás, ujjszopás), a mese segíthet abban, hogy erről játékosan, ítélkezés nélkül tudjatok beszélgetni.

  • Segíthet feldolgozni a „visszaeséseket” – hogy ezek természetesek, de túlhaladhatók
  • Ösztönzi a gyermeket az önállóságra, kortársak közötti minták tudatosítására
  • Humoros, szerethető történet, amelyből a gyerekek tanulhatnak anélkül, hogy bűntudatot éreznének

Tipp: Beszélgessetek arról, milyen „nagyovis” dolgokat tud most már gyermeked egyedül csinálni! Ez megerősíti őt az önállóságában. Kérdezd meg: „Te mit gondolsz, miért rágcsálták a gyerekek a cumikat?” – és figyeld, milyen okos válaszok születnek! 🤗

👉 Fedezd fel a mesekönyvet!