📘 35. Márky és a gesztenyeszedés
35. rész – Márky és a gesztenyeszedés
A mese röviden
Őszi kiránduláson a Tulipán Csoport játékos versenybe kezd gesztenyéket gyűjtve. Márky és Ádám egyszerre találnak rá az „utolsó” gesztenyére🌰, a vita pedig elsodorja a jókedvet – sőt a zsákmány is szertegurul. Az óvónéni játékos varázsa és a csoport összefogása végül helyreállítja a rendet, és kiderül: a közösség és az együttműködés többet ér a győzelemnél.
🎯 Fejlődési fókuszpontok
- Konfliktuskezelés – egymás meghallgatása, megegyezés keresése
- Versengés és együttműködés egyensúlya
- Empátia – a másik érzéseinek megértése
- Közösségi élmény, jóvátétel és felelősségvállalás
🔍 Pszichológiai elemzés
A mese hétköznapi helyzeten – a „kié az utolsó gesztenye?” dilemmán – keresztül mutatja be a birtoklás és a versengés feszültségeit. Amikor a szabályok és szerepek nincsenek tisztázva, az érzelmek könnyen eluralkodnak. A pedagógus játékos beavatkozása (varázslat, közös újrakezdés) biztonságos keretet teremt: a gyerekek bűnbakkeresés nélkül tapasztalhatják meg a helyreállítást.
A „síró kisgesztenye” szimbolikusan emlékeztet: a kapcsolat és az együtt töltött idő értékesebb, mint a pillanatnyi győzelem. A történet így erősíti az empátiát, a kompromisszumkészséget és a közösségi felelősséget.
💼 Szülőknek szóló üzenet
Hasznos mese testvér- és barátkonfliktusok megbeszéléséhez. Segít kimondani: természetes a „nekem kell!” érzés – de tanulható, hogyan legyen belőle miénk. A közös újratervezés, a bocsánatkérés és a jóvátétel mintát ad a mindennapokra.
- Kérdések a beszélgetéshez: „Volt már, hogy egyszerre akartatok valamit?”
- „Mi segít megállapodni: fél-fél, felváltva, vagy új játék?”
- Érzések azonosítása: düh, csalódás, megkönnyebbülés, öröm.
✨ Tipp
Készítsetek „gesztenye-szereplőket”, és játsszátok el a történetet más befejezéssel is (pl. sorsolás, felváltva választás). Így a gyerek szimbolikus játékban gyakorolhatja a megegyezést.